Menu
Oprichting van de firma Moureau
Alles begint met Marcel Moureau, als handelsingenieur afgestudeerd aan Solvay en destijds aan de slag bij UCB, voluit Union Chimique Belge.
In 1927 krijgt UCB het alleenverkooprecht van het merk Charles of the Ritz aangeboden voor België en het Groothertogdom Luxemburg, maar het bedrijf gaat daar niet op in.
Daarop beslist Marcel Moureau om voor eigen rekening te beginnen: hij vestigt zich als zelfstandige en wordt de exclusieve concessiehouder van het merk.
Nog datzelfde jaar verwerft de firma Moureau ook het alleenverkooprecht van de parfums Lanvin, het merk dat in 1924 werd gecreëerd door Jeanne Lanvin.
In 1929 neemt Moureau het nieuwe merk Perma in concessie: het gaat om haarproducten uitsluitend bestemd voor kapperszaken. Dit is het merk achter de producten voor de decennialang razend populaire “permanent”.
De lancering van het merk Pantène betekent voor de firma Moureau een belangrijke mijlpaal. De nieuwe activiteit geeft het bedrijf de kans om samen te werken met een dochteronderneming van een grote multinational uit de farmasector: Hoffman La Roche.
Dankzij die samenwerking, die tot in de jaren 80 standhoudt, maakt het bedrijf kennis met de cultuur, de denk- en de werkwijze van een wereldspeler.
Aan die samenwerking ontspruit ook het idee om de firma Facopar op te richten: die zal instaan voor de productie- en de verpakkingsactiviteiten.
In de loop der jaren lanceert de firma Moureau nog tal van cosmeticaproducten op de Belgisch-Luxemburgse markt, zoals Yves Saint Laurent en Versace.
De lancering van het merk Yves Saint Laurent, begin jaren 60, is trouwens een belangrijk keerpunt in de geschiedenis van het bedrijf.
Dat eerste jaar bedraagt de omzet slechts één miljoen Belgische frank. Maar begin jaren 90, bij de oprichting van de dochteronderneming YSL, is de omzet van dat merk al toegenomen tot 300 miljoen Belgische frank. Meteen goed voor een toppositie in de rangschikking van Belgische en Luxemburgse cosmeticabedrijven.
Moureau N.V. verdeelt over de Belgische, Luxemburgse en, deels, Nederlandse markt volgende merken:
Moureau lanceert het merk Abercrombie & Fitch op de Belgische markt, Courrèges en Hollister op de Benelux markt. Dit jaar wordt ook de Duty Free markt gelanceerd
Coach lanceert een nieuwe geur op de Belux markt in samenwerking met Moureau met Chloë Grace Morretz als muze!
Trierstraat, 53
1040 Brussel
België
+32 (0) 2 285 00 80
+32 (0) 2 230 29 78
info@moureau.be
created by